Listing 1 - 10 of 47 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Sinds 2009 ondersteunt het Fonds van bpost voor Alfabetisering projecten die zich richten op de preventie van intergenerationele laaggeletterdheid in de familiale context (kortweg: gezinsalfabetisering). Samen met de Koning Boudewijnstichting wil het Fonds graag de aandacht vestigen op de sterke punten, de succesfactoren en de impact van deze projecten. Twee onderzoeksteams, een van de KU Leuven en een ander van de UCL, werden daartoe met een evaluatieopdracht belast. De resultaten ervan worden in deze publicatie voorgesteld. (Bron: website kbsfrb.be)
Alfabetisering (analfabetisme) --- Alfabetisering ; België --- alfabetisering --- 375
Choose an application
Nienke is dertien. Oud genoeg om haar moeder de post voor te lezen dus. Of een artikel dat in de krant staat. Of een formulier dat haar zusje uit school meebrengt. Maar natuurlijk is mam heel vaak in haar eentje als ze iets moet lezen of schrijven. Als ze naar het gemeentehuis gaat bijvoorbeeld. Of als een buurman langs komt met een petitie. Dan doet mam eigenaardige dingen. Ze zegt dat haar bril kapot is, of ze gaat naar het gemeentehuis met een hand in het verband. Er mankeert niets aan die hand. Mam doet alsof. Omdat iedereen begrijpt dat je met een gebroken hand niet kunt schrijven ... Waarom doet mam dat? Het heeft lang geduurd voordat Nienke het begreep.
Dutch literature --- Analfabetisme --- Jeugdboeken 10-12 jaar --- 82-93 --- Analfabetisme ; verhalen --- Jeugdliteratuur ; verhalend --- Jeugdliteratuur --- 920550.jpg --- 82-93 Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur
Choose an application
In this book, Johnston and Mangat consider ways in which particular postcolonial and multicultural literary texts are able to provide a space of cultural mediation for readers from various backgrounds. The studies described in the five chapters of the book explore the spaces of convergence of identity, culture and literature with students and teachers in high school contexts and undergraduates in university settings. In each study, readers are responding to texts that are culturally distant from their own literary and experiential histories. An objective of each study was to consider the nature of the cultural locations of the reader and the text, and the interstitial spaces between these locations. The book interrogates readers’ attempts to negotiate cultural difference in literary contexts and questions how this negotiation requires reading practices traditionally ignored in North American classrooms. The book will offer educators at the secondary and post-secondary levels rich material to draw upon for a rethinking of the school curriculum and will be of interest to scholars of postcolonial and literary studies.
Teaching --- Adult education. Lifelong learning --- geletterdheid --- onderwijs --- alfabetisering --- analfabetisme --- Postcolonialism in literature. --- Reading. --- Reading --- Language arts --- Elocution --- Study and teaching
Choose an application
In Nederland en Vlaanderen samen zijn er ongeveer anderhalf miljoen volwassen mensen die moeite hebben met hun maatschappelijk functioneren omdat ze onvoldoende kunnen lezen of schrijven. De stelling die in het rapport wordt verdedigd is dat laaggeletterdheid een probleem is dat alle geledingen van de samenleving betreft en dus ook breed moet worden opgepakt, niet alleen door onderwijs. De aanpak moet oog hebben voor verschillende subgroepen. De groep van laaggeletterde volwassenen omvat zowel de grootmoeder die haar kleinkind wil voorlezen als de achttienjarige schoolverlater op zoek naar werk. In de appendix wordt de vergelijking van h. 2 uitgebreider beschreven.
Sociology of education --- Adult education. Lifelong learning --- basiseducatie --- laaggeschoolden --- Analfabetisme. --- Laaggeschooldheid. --- Literacy --- Government policy --- Netherlands --- Flanders (Belgium) --- Taal --- Taalverwerving --- Analfabetisme --- Vlaanderen --- Nederland --- Beleid --- Cultuur 008 --- Onderwijs 37 --- Nederland (492) --- laaggeletterdheid --- analfabetisme --- 493.2 --- Laaggeletterdheid --- 041398.jpg --- Basiseducatie --- Analyse --- Evaluatie --- Therapie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Kleuter --- Geschiedenis --- Spraaktechnologie --- Emigratie --- Literatuur
Choose an application
analfabetisme --- leesproblemen --- Educational psychology --- pedagogiek --- schrijfproblemen --- Belgique --- België --- Enseignement --- Nederland --- Onderwijs --- Pays-Bas --- #SBIB:316.334.1O328 --- #SBIB:316.8H19 --- schriftelijke communicatie --- taalonderwijs --- #A9404A --- 493.2 --- Analfabetisme --- Basiseducatie --- Leesproblemen --- Schrijfproblemen --- Alfabetisering (analfabetisme) --- Doelen en functies van het remediërend onderwijs --- Andere welzijns- en sociale problemen: zelfdoding, verslaving ... --- 375 --- 007.2 --- 372.8 --- Historische en vergelijkende pedagogiek --- Lerarenopleiding --- algemeen --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- algemeen. --- Andere welzijns- en sociale problemen: zelfdoding, verslaving .. --- Andere welzijns- en sociale problemen: zelfdoding, verslaving . --- Andere welzijns- en sociale problemen: zelfdoding, verslaving
Choose an application
Eén belg op drie verklaart in de loop van de voorbije zes maanden een pijn gevoeld te hebben die zo hevig was dat ze behandeld moest worden.Dit gegeven toont aan hoe sterk het lijden deel uitmaakt van os dagdagelijks leven. En daar wil dit boek, met behulp van een publieke opiniepeiling, aangevraagd door het Institut Belge de la Douleur-UPSA-Belgisch Pijninstituut, precies de aandacht op vestigen. Onnodig te vermelden dat dit in schril contract staat met de manier waarop heel wat artsen en politiek verantwoordelijken deze problematiek wel eens durven negeren.
Douleur --- Pijn --- Academic collection --- 612.884 --- 604.3 --- België --- analfabetisme --- anesthesie (anesthetica, ongevoeligheid) --- pijn --- zingeving --- (zie ook: analgesie) --- 612.8 --- anesthesie --- chronische pijn --- morfine --- palliatieve zorgen --- pijnkliniek
Choose an application
analfabetisme --- Sociology of education --- Adult education. Lifelong learning --- Belgium --- alfabetisering --- sociaal-cultureel werk, allochtonen --- KVH-BOM --- 372.4 <493> --- #KVHB:Analfabetisme --- 375 --- 374.7 --- Historische en vergelijkende pedagogiek --- Lerarenopleiding --- Orthopedagogiek --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Sociale agogiek --- algemeen --- leermoeilijkheden --- didactische principes --- permanente vorming en volwasseneneducatie --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- algemeen. --- leermoeilijkheden. --- didactische principes. --- permanente vorming en volwasseneneducatie. --- E-books
Choose an application
Dit boek speelt zich af in een dorp in Afrika. Hoofdpersoon is het meisje Niéléni. Zij moet haar moeder helpen met dorsen, water halen, hout zoeken, de was doen, het erf schoon houden en koken voor haar vader, de andere vrouwen van haar vader en hun zonen. Zij gaat niet naar school omdat zij `maar´ een meisje is en kan niet lezen of schrijven. Op een dag ontvangt ze een brief van haar oom en vroeg ze aan haar broers om die voor te lezen. Zij maakten haar belachelijk en probeerden haar mooie postzegel af te pakken. Toen ging Niéléni naar het oosten van het oosten, naar een grote boterboom die betoverd was, waarin ze besloot te blijven leven.
genre-thema"">
Choose an application
Hoe kun je leren lezen en schrijven als je de taal niet kent? Met Alfalfa leren anderstalige, analfabete leerlingen van 12 tot 16 jaar op een speelse manier die allereerste woorden, zoals huis, tafel en appel. Met Alfalfa biedt u u iedere dag tien nieuwe woorden aan. Zo leren de leerlingen binnen acht weken vijfhonderd concrete woorden en begrippen, zowel receptief als productief.Bron: https://mijn.cedgroep.nl/artikel/306/alfalfa-woordkaarten.html
Didactics of Dutch --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- #PBIB:+111.25 --- * 838.5 --- Nederlands als tweede taal --- analfabetisme --- Nederlands --- Spreken --- Woordenschat --- Vakdidactiek : Nederlands voor anderstaligen : Secundair onderwijs --- Nederlands voor anderstaligen --- NT2 --- Schoolbooks - Didactic material --- Analfabetisme --- Secundair onderwijs --- Mondelinge taalvaardigheid --- Anderstaligen --- Anderstalige --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
.
Literacy. --- Illiteracy --- Education --- General education --- Alfabetització --- Campanyes d'alfabetització --- Indicadors educatius --- Analfabetisme funcional --- Alfabetització visual --- Analfabetisme --- Teachers --- Learning, Psychology of. --- Teaching and Teacher Education. --- Instructional Psychology. --- Training of. --- Learning --- Psychology of learning --- Educational psychology --- Comprehension --- Learning ability --- Teacher education --- Teacher training --- Teachers, Training of --- Psychological aspects
Listing 1 - 10 of 47 | << page >> |
Sort by
|